| | Autorádio Gulliver bylo vyráběno maďarským podnikem FMV (Finommechanikai Vállalat - něco jako "závody přesného strojírenství") v Székesfehérváru. U nás je známé především jako součást "autobusového" kompletu s názvem Gullivox - což bylo toto autorádio doplněné o mikrofonní zesilovač.
Rádio mělo tři přepínatelné rozsahy (dlouhé, střední a krátké vlny), laděné poměrně zajímavým konstrukčním způsobem změnou indukčnosti dlouhé cívky, do které se pohybem ladícího knoflíku zasouvalo ferritové jádro. Část přístrojů měla pouze střední a krátké vlny (rozdělené do dvou podrozsahů).
Rádio používalo čtyři miniaturní elektronky a systém montáže na pertinaxové desce s dutými pájecími nýtky - což byl jakýsi předchůdce pozdějších, dodnes používaných tištěných neboli plošných spojů. To vše bylo umístěno v kovové skříňce opatřené kladívkovým lakem, propojené s další menší skříňkou, v níž byl zesilovač a tranzistorový měnič vysokého napětí pro anody elektronek. Tuto skříňku bylo možno upevnit buď za vlastní rádio a nebo nad či pod něj - v automobilech, kde byl malý prostor do hloubky.
U nás se toto autorádio ve větší míře nevyskytovalo a uvádíme ho zde hlavně proto, abychom seznámili návštěvníky s poměrně neznámým maďarským elektrotechnickým průmyslem. Je zajímavé, že v zemi která sama vlastně nikdy osobní automobily nevyráběla, byla situace v oblasti autorádií opačná - od konce války až do devadesátých let se zde vyrábělo poměrně hodně různých typů. V oblasti autorádií do autobusů pak bylo Maďarsko v podstatě jediným specializovaným producentem v rámci východního bloku.
A ještě snad pro zajímavost - Gulliver nebyl na svých cestách sám. Souběžně s ním FMV vyráběl i další typ nazvaný Lilliput, který byl skutečně celkem malý - samotné rádio mělo rozměry pouze 13x16x7cm. Patřila k němu ovšem také další "bednička" s měničem a zesilovačem. |